SEO – på den ikke nørdede måde!

Google annoncerede i 2015 at alle websites, der ikke var mobiloptimerede ville blive straffet i søgeresultaterne! Før I begynder at arbejde med SEO Optimering, skal I derfor tjekke om jeres website er mobiloptimeret. Danmarks statistik kunne i 2015 berette, at 75 pct. af de personer, der har mobiltelefon, bruger telefonen til at gå på nettet. Et mobiloptimeret website er derfor vigtigt både for jeres placering i Googles søgeresultater, men også for jeres websites brugervenlighed.

Tjek om dit website er mobiloptimeret her.

5 ikke nørdede råd til SEO Optimering

1. Lav titler og metabeskrivelser på alle siderne

Titlerne og metabeskrivelserne af jeres sider er det første Google registrerer, derfor er det vigtigt at “skiltningen” af jeres website og de enkelte sider er i orden, så både Google og kunderne kan finde vej. Det er muligt for jer at bestemme eller påvirke, hvordan Google beskriver de enkelte sider på jeres website – I skal blot arbejde med titlerne og metabeskrivelserne i jeres CMS-system.

Titler

Titlerne på siderne er med til at hjælpe Google til at forstå, hvilket slags indhold der er på de enkelte sider. Titlerne bør max. være 55 tegn inklusiv mellemrum. Lav titlerne korte og præcise og inkludér et af søgeordene først i sætningen.

Tip: Brug ikke pladsen på at skrive navnet på virksomheden. Google ved godt, hvilket website siden er på – brug derfor hellere pladsen på at skrive en præcis og fængende titel.

Metabeskrivelser

Ligesom titlerne har I også mulighed for at selv at skrive metabeskrivelserne til de forskellige sider. Metabeskrivelserne skal ses som en skiltning. De giver jer mulighed for at beskrive den pågældende side, vække læserens interesse og øge muligheden for, at læseren trykker ind på siden. Beskrivelserne skal derfor være forskellige fra side til side og være relevante i forhold til indholdet. Metabeskrivelserne må fylde omkring 150 tegn inklusiv mellemrum.

Tip: Brug gerne pladsen til at lave et call-to-action, eksempelvis: “Klik her…”

2. Søgeord – tiltrækker I de rigtige?

Søgeord er ofte noget af det første, der forbindes med SEO-Optimering. Søgeord er de nøgleord eller fraser, som hjælper med at forklare Google, hvad de forskellige sider på jeres website handler om. Det handler om at finde de rigtige søgeord, som beskriver netop jeres virksomhed, og som tiltrækker de besøgende, der vil foretage handlinger på jeres website. Den generelle fejl er, at man ofte vælger et bredt søgeord, for at ramme flest mulige. Ulempen ved de brede søgeord er, at konkurrencen er hård – I får sværere ved at komme først i søgeresultaterne og I tiltrækker ikke nødvendigvis de besøgende, som foretager handlinger på dit website. I skal bruge forskellige søgeord for hver enkelt side, så de giver mening i forhold til indholdet på siden. Medtager I et af jeres søgeord i jeres URL, titel- og metabeskrivelser og et par gange gennem sidens indhold, hjælper I Google til at forstå, hvad de enkelte sider handler om.

Mangler I inspiration til jeres søgeord er Übersuggest et nemt lille gratis værktøj, der kan hjælpe jer med at brainstorme og give inspiration til søgeord. I kan prøve Übersuggest lige her.

3. Indhold, indhold, indhold – skab værdi!

At have indhold på jeres website, der skaber værdi for netop jeres målgruppe er alfa og omega. Det er vigtigt for både søgemaskiner og brugere, og det skal prioriteres højt i jeres arbejde med SEO Optimering. Google er i bund og grund en “dum robot”, som skal guides og informeres om, hvad jeres hjemmeside omhandler. Da den hverken kan læse billeder eller grafik, er det kun indholdet og teksten, som tæller. Ved at prioritere et godt indhold gør I derfor både jeres brugere og søgemaskinerne glade!

HUSK: At skabe original tekst hver gang. I må ikke genbruge den samme tekst flere gange på websiden, eller kopiere tekst fra hjemmesiden over til eksempelvis jeres Google+ profil. Google robotterne læser det som dobbelt indhold og straffer det ved ikke at tage teksterne med i deres søgeresultater.

4. Snakker I i billeder og snakker jeres billeder?

Googles robotter kan ikke se/læse billeder, derfor er det en god ide at hjælpe dem på vej med billedtekster, der beskriver billederne og giver mening til det indhold, der er på siden. Inkludér gerne nogle af de vigtigste søgeord for den enkelte side. Billeder er altid en god idé at inkludere på jeres website. Google vægter sider med billeder højere i deres søgeresultater, fordi det skaber højere læsekvalitet.

Snakker I i billeder? Vær præcis i kommunikationen og undgå metaforer. Googles robotter kan ikke forstå metaforer, derfor vil de hurtigt koble jer til forkerte søgeresultater når I eksempelvis skriver, at der ikke er nogen ko på isen. Ved at være præcis i jeres sprog, er I sikre på at Googles robotter forstår, hvad jeres sider handler om, og derfor kobler jer til de rigtige søgeresultater.

Tip: Har I et produkt, som ofte bliver stavet forkert, kan I med fordel skrive ordet forkert i billedebeskrivelserne. Det kan ikke ses af andre end Google, og I vil også komme frem I de søgeresultater, hvor søgeordet er stavet forkert.

5. Giver jeres URL’er mening?

Kig en ekstra gang på alle jeres URL’er. Giver de mening i forhold til det indhold, som er på siden? Jeres URL’er fungerer også som jeres skiltning. Det har derfor betydning om jeres URL’er ser sådan her ud: http://firmanavn12%€345.htm eller sådan her ud: https://www.kdmarketingsupport.dk/freelance-marketingsamarbejdspartner.htm. I kan selv bestemme, hvad der skal stå i jeres URL’er. Lav nogle URL’er der har sammenhæng med sidens indhold, og inkludér gerne et af søgeordene for den respektive side.

Vil I arbejde mere med SEO Optimering?

Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med at komme først i søgeresultaterne. Ring på tlf. 20 78 20 40 eller skriv os en besked

Læs mere om danskernes anvendelse af IT her.

Menu