Ny markedsføringslov

Virksomheders måder at markedsføre sig på ændrer sig i takt med, at teknologien skaber nye muligheder. Derfor er det vigtigt, at du som virksomhedsejer kender reglerne, så du ikke risikerer at få en retssag på halsen, og så du kan udnytte de fordele, som markedsføringsloven giver. Ny markedsføringslov 2017 giver dig flere fordele og muligheder.

Overskuelig og tidssvarende lov
Med den ny markedsføringslov, der træder i kraft den 1. juli 2017, er der udsigt til en mere overskuelig lov, fordi den blandt andet skelner mellem B2C og B2B. Ifølge Erhvervsminister Brian Mikkelsen beskytter loven forbrugerne mod vildledning og aggressiv markedsføring samtidig med, “at virksomhederne bliver lettet for unødvendige byrder, og at Danmark er helt på linje med EU-reguleringen.”

Ændringer i den ny markedsføringslov 2017
Vi har her beskrevet nogle af de ændringer, som kan have betydning for markedsføringen af din virksomhed.

Flere muligheder med nyhedsbreve
Som virksomhedsejer får du flere muligheder for at promovere en større palette af dine produkter gennem eksempelvis nyhedsbreve. Den nye praksis åbner op for, at du kan henvende dig til tidligere kunder om produkter, der ligger inden for samme produktkategori, som de allerede har købt. Heri ligger en stor mulighed for mersalg.

B2B nyhedsbreve
Også i B2B sammenhænge får du mulighed for markedsføre dine produkter eller ydelser. Blandt andet kan du kontakte virksomheder, du allerede har et kundeforhold til, eller som tidligere har givet dig kontaktinformationer i forretningsøjemed.

Skjult reklame
Vær opmærksom på, at reglerne strammes for ikke at vildlede forbrugeren med skjulte reklamer. Det betyder, at hvis du f.eks. bruger bloggere til at promovere dine produkter, så skal det fremadrettet tydeligt fremgå, at der er tale om reklame. Og det er uanset, om der er indgået en decideret aftale om reklame eller ej mellem virksomheden og i dette tilfælde bloggeren.

Skiltning med organiseret rabat
Indtil nu har det været et krav, at man som virksomhed skulle skilte med organiseret rabat til specifikke organisationer, foreninger eller medlemmer. Det behøver du dog ikke længere, da reglen er ophørt.

Menu