Lever din virksomhed lidt i det skjulte?

”Den, der lever stille, lever godt”, siger et gammelt ordsprog. Det er måske rigtigt for nogen, men det har aldrig været vores hensigt. Vi har godt vidst, at vores egen kommunikation og markedsføring trængte til et løft.

I en travl hverdag er mange tilbøjelige til at lægge interne opgaver nederst i bunken på skrivebordet og koncentrere sig om kunderne, hvilket er naturligt og forståeligt – det er jo dem, man lever af. Sådan var det også for os. Vi havde hverken tid eller ressourcer til at koncentrere os om relationsmarkedsføring af vores egen virksomhed og give den det hårdt tiltrængte eftersyn.

Derfor oplevede vi også gang på gang, at andre var usikre på, hvad vi egentlig lavede. Faktisk blev vi på et tidspunkt spurgt af en lokal bankdame, om vi ”kunne leve af at lave annoncer”? Nej, det hverken kan eller gør vi, men hendes spørgsmål illustrerer meget godt, at marketing er en svær størrelse og at andre ofte har en anden opfattelse af marketing, end vi selv har.

Udover at det gav os et godt grin, hvilket er sundt, gav det også stof til eftertanke … hvad kunne vi gøre anderledes for at gøre vores egen markedsføring og kommunikation mere forståelig?

Walk the talk?

Skulle vi virkelig selv ”walk the talk”? Det virkede næsten helt angstprovokerende. Skriveblokaderne blev hyppigere end normalt, men efter et par tilløb blev det klart, at udfordringen kunne løses på en relativt simpel måde: Case stories blev løsningen for os. De har virkelig gjort noget godt, ikke kun for vores hjemmeside, men generelt for forståelsen af vores virksomhed.

På en enkel og forståelig måde beskriver og visualiserer vores case stories forskellige opgaver, vi har løst for vores kunder, som selv fortæller om deres erfaringer, oplevelser og udbytte af samarbejdet.

Det skaber et levende billede af, hvad vi laver i kd marketing support og fungerer både som en slags produktkatalog og som en kvalitetsstempling af vores arbejde.

Er dit budskab knivskarpt?

Kan du genkende ovenstående scenarie? Så skulle du måske inkludere relationsmarkedsføring i din strategi og overveje, om case stories og kundeudtalelser også kan hjælpe dig. Det er et effektivt redskab, hvor du – med ord, billeder, video, logoer og kundeudtalelser udbygger forståelsen og troværdigheden om din virksomhed.

I en case story har du mulighed for at fortælle om dit samarbejde med en specifik kunde. Du kan bruge konkrete eksempler til at beskrive selve opgaven og processen. Gennem case storyen kan potentielle kunder spejle sig i andre, der har haft en lignende udfordring, har fået hjælp til at løse den og har opnået et godt resultat. Det skaber tryghed hos kunden – ligesom når du som privat forbruger tjekker en virksomhed på fx Trustpilot, før du køber en vare.

Er det alle anstrengelserne værd?

Case stories kan anvendes til mange formål og i mange sammenhænge – ikke kun på din hjemmeside, men også på de sociale medier, på kundemøder og ikke mindst som referenceramme i en dialog med en potentiel kunde. Kort sagt fungerer de som døråbner og kan skabe den tillid, der gør, at en potentiel kunde bliver nysgerrig efter hvad din virksomhed kan bidrage med og har lyst til at investere en times tid i et uforpligtende møde med dig. I sidste ende kan det føre til en ny ordre eller en ny kunde. Med andre ord er case stories en win/win-situation!

Men du skal være klar over, at arbejdet med relationsmarkedsføring og de gode case stories kræver en helhjertet indsats og rigtigt mange arbejdstimer. Vi brugte lang tid og rigtigt meget krudt på vores case stories for at sikre, at de var velformulerede og skarpe – og sendte præcis det budskab, vi gerne ville have.

Var det så umagen værd for os? Ja – det har klart været alle anstrengelserne værd! Vi er glade for resultatet og har endda allerede fået den første nye kunde på den baggrund! For os er det et bevis på, at case stories virker.

Har du brug for hjælp udefra?

Det er vores erfaring, at arbejdet med case stories kan være svær at løfte internt, ofte fordi man kender virksomheden for godt. Derfor kan det være en god idé at hente hjælp hos en ekstern konsulent, som tager dialogen med din kunde og efterfølgende udformer casen.

Hvad er dine erfaringer med relationsmarkedsføring? Har du en succesoplevelse, du gerne vil dele? Eller vil du gerne høre mere om, hvordan case stories giver resultater på bundlinjen? Så ring til os på tlf. 2078 2040 eller brug kontaktformularen.

Menu