Hjælp til at spotte din cash-cow?

Vi har allesammen så travlt hver eneste dag, at rigtigt meget bliver rutine – også det, der faktisk er vores bedste produkt eller en unik kompetence. Sommetider kræver det en ekstern konsulents skarpe blik at få øje på virksomhedens bedste cash-cow igen.

Bare en cash-cow?

Her er et helt typisk eksempel: For nylig gennemgik jeg sammen med en god kunde virksomhedens salgsoversigter, hvor vi splittede omsætningen op i delelementer. En af de absolutte bestsellere på indtjening var et serviceprodukt, de aldrig havde nævnt.
Da jeg spurgte til det, fortalte de, at dét havde de da gjort i mange år, og kunderne var da vist glade for det. Men det var jo noget, der bare kørte, så hvorfor bruge tid, penge og kræfter på det? Og i øvrigt var det da så indlysende en service, at alle andre sikkert gjorde det samme.
Lidt research viste, at nej, det gør alle andre faktisk ikke – for virksomheden råder over en kombination af unikke kompetencer og specialviden på lige præcis dét felt, som konkurrenterne ikke har og vil have svært ved at kopiere.

Det glemte guld

En cash-cow er noget, mange virksomheder drømmer om at have på produktlisten: Noget, der bare kører, uden den helt store indsats. Det lyder umiddelbart dejligt, men der er flere farer i en cash-cow.

En af dem er, at man ikke husker at produktudvikle, og man glemmer måske også løbende at tjekke, om kunderne stadigvæk vil have lige præcis dét produkt, også fremover. Eller, som i det her tilfælde: Man glemmer at gøre potentielle eller nye kunder opmærksomme på, at man faktisk har det produkt – og dermed går man glip af ekstra omsætning.

En ny stjerne er født

I det her eksempel blev vi enige om at rette lidt af spotlyset mod det glemte hjørne for at vise kunderne, at virksomheden har noget ekstra interessant på hylden: En grundigt afprøvet serviceydelse, der kan spare dem for tid og besvær – både i produktionen og ved bestilling.
Det bedste er næsten, at markedsføringen af serviceydelsen er en tids- og pengemæssigt ret lille investering, der vil kunne generere en pæn ekstra indtjening for virksomheden. Så nu venter vi spændt på, hvor hurtigt det giver resultater!

Er det også noget for dig?

Har du også brug for at få set din markedsføring efter i sømmene af et par skarpe, eksterne øjne? Så kontakt os og hør, hvordan jeg kan hjælpe dig med at få øje på de glemte muligheder.

Menu